• Blogi
  • Suomi

Kuljetuksien päästöt kuriin biokaasun avulla

Gasum / Kuljetus ja Muutto O. Jylhä, asiakastarina, kuvauspaikka Vuosaaren satama.

Alkuperäinen lähde: https://www.gasum.com/ajassa/puhdas-liikenne/2023/kukkakuljetusten-paastot-kuriin–jylha-valitsi-biokaasun/

Kukkakuljetusten päästöt kuriin – Jylhä valitsi biokaasun

Kukat ja vihannekset kulkevat Kuljetus ja muutto O. Jylhän rekoissa juuri sopivaksi viilennetyssä lämpötilassa. Lämpösäädeltyihin kuljetuksiin erikoistunut kuljetusyhtiö haluaa säätää myös kuljetusten päästöjä minimiin. Se onnistuu, kun rekat kulkevat uusiutuvalla biokaasulla.

Jyväskyläläinen Kuljetus ja muutto O. Jylhä on ollut ensimmäinen monessa asiassa: ensimmäinen kuljetusyhtiö, joka alkoi ajaa täysperävaunuilla Suomesta Eurooppaan. Ensimmäinen, joka hankki kuormatiloihin tuoretuotteiden säilyvyyttä edistävän etyleeninpoistajan – ja ensimmäinen suomalainen ulkomaanliikenteessä toimiva kuljetusyritys, joka kuljettaa tavaroita biokaasun voimalla.

”Olemme pyrkineet olemaan kehityksen kärjessä ihan kaikessa”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Pekka Jylhä perheyhtiöstään.

Biokaasu on edelläkävijän valinta

Edelläkävijän rooliin liittyy vahvasti myös vihreiden arvojen huomioon ottaminen. Siksi Jylhä hankki ensimmäisen kaasulla kulkevan puoliperävaununsa vuonna 2019 Suomen ja Hollannin väliseen liikenteeseen. Sen jälkeen niitä on hankittu kolme lisää.

Pekka Jylhä kertoo, että asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia vähäpäästöisistä vaihtoehdoista.

”Kyllä se on noussut esille keskusteluissa asiakkaiden kanssa. Moni valitsee kumppanikseen mieluummin sellaisen, joka on jo ottanut huomioon näitä asioita. Ja kun ajattelee ympäristöä, niin onhan se hieno asia, että pystymme vaikuttamaan omilla teoillamme.”

Ensimmäinen kaasuauto oli positiivinen yllätys.

”Se todettiin meillä hyväksi ajoneuvoksi, joka oli vähemmän hajalla kuin dieselautot. Aika pian hommattiin lisää kaasuautoja”, Pekka Jylhä kertoo.

Kukkakuljetusten päästöt kuriin

Yksi Jylhän asiakkaista on kukkien kasvattaja ja maahantuoja Huiskula, jonka ulkomaankuljetuksista Jylhä hoitaa suurimman osan.

”Meille tulee tuontia helposti 5–10 rekkaa viikossa. Kun on äitienpäivä tai muu sesonki päällä, voi tulla paljon enemmänkin”, kertoo Huiskulan toimitusjohtaja Jaakko Rantanen.

Pääosa kuljetuksista tulee Hollannista, jonka kautta tuodaan paljon kukkia myös muilta mantereilta – esimerkiksi ruusuja Keniasta ja neilikoita Kolumbiasta.

Jaakko Rantanen pitää kaasuautojen käyttöä tervetulleena suuntauksena, joka auttaa Huiskulaa pääsemään omiin päästövähennystavoitteisiinsa.

”Kaikki yhteistyökumppaneidemme tekemät toimet päästöjen vähentämiseksi auttavat myös meitä vähentämään epäsuoria päästöjä. Jylhän käyttämät biokaasuautot ovat ehdottoman positiivinen asia”, Rantanen sanoo.

Huiskula on asettamassa tieteeseen perustuvia ilmastotavoitteita (science-based targets) ensimmäisenä alan toimijana Suomessa.

”Sitoudumme vähentämään omia suoria päästöjämme sekä ostoenergian epäsuoria päästöjä 42 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi sitoudumme mittamaan ja vähentämään muita epäsuoria päästöjä”, Rantanen kertoo.

Biokaasua tankkiin edullisesti

Käyttökustannusten osalta kaasurekka päihittää perinteisen, dieselillä kulkevan rekan: biokaasu on hinnaltaan hieman dieseliä edullisempaa. Tankatessa ympäristöystävällisyydestä ei siis joudu maksamaan ekstraa.

Hankintahinnaltaan nestemäisellä kaasulla kulkeva kuorma-auto on kuitenkin dieselautoa kalliimpi. Kun Jylhä hankki ensimmäisen kaasuautonsa vuonna 2019, Suomen valtio ei vielä myöntänyt hankintatukea kaasuautojen hankkimiseen. Seuraavia kaasuautoja hankkiessaan yhtiö sai jo valtiolta tukea.

Saksan valtio puolestaan tuki kaasuautoja jo ensimmäisen hankinnan aikaan.

”Saksan valtiolta tuli silloin sellainen kädenojennus, että he eivät perineet tietulleja kaasuautoilta”, Pekka Jylhä kertoo.

Tutustu myös: Laske paljonko yrityksesi vähentäisi kustannuksia nesteytetyllä biokaasulla

 

Lisää artikkeleita